Thursday, August 6, 2009

Generasi Idaman 2

Syeikh Abdyul Qadir al-Jailani berkata :

Semenjak dibesarkan, aku telah mebangun urusanku diatas kebenaran.

Hal itu adalah ketika aku keluar Mekah ke Baghdad untuk mencari ilmu. Ibuku memberikan bekal sebanyak emapt puluh dinar yang kupergunakan untuk mencukupi nafkah.

Dan ibuku juga telah berpesan supaya sentiasa berbuat benar (termasuk tidak berbohong ).

Ketika aku dan rombongan tiba di negeri Hamdan, keluarlah sekumpulan perompak menghadang kami. Mereka merampas harta dari kafilah.

Lalu salah seorang diantara mereka lalu dihadapanku dan bertanya, “Apa yang engkau bawa ?”

“Empat puluh dinar..”

Orang itu mengira aku mempermainkannya lalu dia membiarkanku.

Kemudian perompak yang lain mendekatiku lalu bertanya apa yang aku bawa. Aku memberitahunya apa yang aku bawa. Apabila dia memeriksa dan mendapati kebenaran jawapanku, dia membawaku kepada pemimpin mereka.

“Apa yang engkau bawa ?” tanya ketua perompak itu.

“Empat puluh dinar..”

Sang ketua kehairanan. “Apa yang mendorongmu untuk bersikap jujur ?”

“Ibuku berpesan supaya berkelakuan jujur, maka aku takut untuk mengkhianati janjinya itu..”

Pemimpin ketua itu merasa takut lalu berteriak dan merobek bajunya. “Engkau takut mengkhianati janji ibumu ! Sedangkan aku tidak takut mengkhianati janji Allah !”

Kemudian pemimpin perompak itu memerintahkan untuk mengembalikan apa yang mereka ambil dari kafilah.

“Aku bertaubat kepada Allah diatas tanganmu !” Katanya kepadaku.

“Engkau pemimpin kami dalam menyamun,” kata anak-anak buahnya terhenti sebentar, “dan sekarang engkau memimpin kami dalam bertaubat..”

Demikian berkah kejujuran seorang budak.

No comments: