Tuesday, July 7, 2009

Hasil 1 - Lembu punya pasal

dari Darul Ummah ke Naratiwat
Ziarah ke selatan Thailand pada 10 – 12 Rejab 1430.

Dalam perjalanan ke Naratiwat, kami singgah sebentar di Yala untuk menziarahi dua orang mangsa penyiksaan tentera Thailand.



Mesyuarat melantik amir

Kes berlaku pada bulan Mei 2009.

Pada hari kejadian, setelah solat Isyak disebuah surau, Adil dan Sofi keluar hendak melihat dua ekor lembu mereka yang ditambat disebuah tempat.

Ketika melalui pos pemeriksaan tentera, mereka ditanya arah tujuan. Kemudian salah seorang tentera pergi memeriksa tempat lembu tersebut bagi memastikan kesahihan jawapan.

Entah bagaimana, tentera tersebut mendapati disana terdapat 3 ekor lembu, bukan dua ekor. Disyaki tentera itu sedang kemabukan arak.

Jadi para tentera yang menyekat dua orang pemuda itu naik berang dan mula menyoal siasat, memukul, menendang dan menuduh mereka berdua sebagai pengganas.

Apatah lagi apabila mendapati mereka berdua membawa lastik ( yang asal tujuannya adalah untuk menghalau binatang-binatang lain dari mengganggu tanaman mereka )

Belum cukup dengan itu, mereka berdua direndam pula didalam sungai dan diawasi sehingga pagi sebelum dilepaskan.

Ibu mereka terkejut melihat keadaan mereka yang pucat, lemah, luka dan lebam disana sini. Lalu dia segera membuat laporan, bukan kepada polis, tetapi kepada seorang aktivis pembela masyarakat yang merupakan seorang peguam.


Ibu dan kakak mangsa

Kejadian itu kemudian menjadi heboh. Sebilangan rakyat mengadakan protes. Lalu pihak tentera datang kerumah. Mereka mahu meminta maaf, berharap laporan itu ditarik balik, dan cuba merasuah dengan beras dan beberapa keperluan dapur yang lain.


Rumah mangsa

Tapi ternyata sang ibu mempunyai maruah yang tinggi, tetap mahu membawa kes ini kemuka pengadilan. Pihak tentera pun datang beberapa kali dan mengugut ibu tua itu.

Namun dia tidak peduli. Nasib anaknya mesti dibela.

* “Isy, jahat sungguh la tentera ni..” ujar Ismail, 15, geram. Anggota-anggota Laskar Bintang yang lain hanya diam mendengar.

* Insya Allah entry (hasil) yang lain akan menyusul selepas ini, antaranya wawancara dengan beberapa orang aktivis masyarakat dikalangan mahasiswa yang sering ditangkap, dikeronyok, rumahnya dibakar dan ibu bapanya diugut oleh tentera.

No comments: